Rok 2016

bg wtz

kombatanci 52Tegoroczne potkanie ze środowiskami kombatanckimi, osobami represjonowanymi czy przedstawicielami Rodzin Katyńskich i Policyjnych 1939, organizowane zwykle w naszym Ośrodku z okazji Święta Niepodległości, odbyło się tym razem kilka dni po samym święcie, przypadającym na 11 listopada. Wszyscy zaproszeni goście tuż przed Mszą świętą, którą rozpoczęło się spotkanie, zostali powitani w pięknie udekorowanej kaplicy przez dyrektora Ośrodka, pana Dariusza Sitko. Podczas kazania ksiądz Antoni przypomniał między innymi niezwykłą postać błogosławionego ks. Jerzego Popiełuszki, zaś podczas spotkania przy stole, pan dr Andrzej Sznajder, obecny na spotkaniu dyrektor śląskiego IPNu, zwrócił uwagę na obowiązek pamięci jak spoczywa na obecnym pokoleniu, które ma szczęście żyć w pokoju. Jeszcze przed obiadem, realizując ten szczególny obowiązek nasi mieszkańcy z zespołu „Od Serca” zaproponowali gościom wspólne śpiewanie powstańczych piosenek, wpisując się w ten sposób w kolejny, przeżywany szczególnie na Śląsku, jubileusz 100 lat od wybuchu Pierwszego Powstania Śląskiego. Gościom rozdano śpiewniki i zaproponowano, aby sami wybrali kolejność wykonywania poszczególnych piosenek. Propozycja ta, podobnie jak i sam pomysł sięgnięcia do takiego właśnie repertuaru, bardzo przypadła im widać do gustu, bo chętnie sięgnęli po przygotowane teksty i zaczęli się prześcigać w propozycjach. Obecna na spotkaniu pani Grażyna Dziedzic – prezydent Rudy Śląskiej, wspólnie ze swoim zastępcą – panem Krzysztofem Mejerem równie chętnie jak inni zaglądali do śpiewnika, podobnie jak, znany z dobrego głosu i zamiłowania do śpiewania, pan Krystian Morys – dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Blisko pół godziny później, pomimo tego, że z kuchni już dawno dolatywały smakowite zapachy pieczonego mięsa, niektórzy z żalem wertowali śpiewniki, stwierdzając, że nie ma w nich już niczego, co nie byłoby jeszcze śpiewane. Uśmiechy na twarzach zebranych świadczyły o tym, że pomysł był trafiony. Uśmiechy te nie zniknęły podczas obiadu, a słowa uznania pod adresem naszej kuchni nie były tylko zwykłą kurtuazją. Nie były nią też gratulacje jakie posypały się na ręce tych, którzy w ostatnich dniach zostali uhonorowani okolicznościowymi medalami z okazji setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Z życzliwością zabarwioną nierzadko wzruszeniem wysłuchano relacji ze spotkań towarzyszących ceremoniom. Na koniec, z wielkim zadowoleniem wszyscy zebrani przyjęli zaproszenie na jeszcze jedno spotkanie w tym roku, już bezpośrednio przed zbliżającymi się świętami. Zatem, do zobaczenia. 

PROGRAM OPERACYJNY POMOCY ŻYWNOŚCIOWEJ 2014 – 2020
– Podprogram Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej
Potrzebującym.
Data: 28 lutego 2015 r.
Autor: Dariusz Sitko

 

Od początku istnienia Ośrodka staramy się dokumentować wszystkie nasze ważniejsze, a czasami i mniej ważne, ale za to miłe, wydarzenia i sytuacje. Pierwsza nasza kronika, zawierająca początki naszej działalności,oprawiona w skóropodobny materiał, wykonana została na kolorowych kartach formatu A2. Ręczne wpisy i komentarze pod zdjęciami jak i liczne fotografie są dziś dla wszystkich sympatyczną pamiątką. Później jako formę kroniki przyjęliśmy wydawaną przez ponad rok bardzo nisko nakładową gazetkę "Dobosz", która nie tylko donosiła..., choć może lepiej zabrzmi - oznajmiała wszystkim, co słychać w naszym Ośrodku, ale również zapraszała do współpracy poprzez różnego rodzaju konkursy i kąciki tematyczne. Po upadku periodyku, który to upadek wiązał się niestety z dość wysokimi wówczas kosztami wydruku (warto wspomnieć, że biuletyn był drukowany w pełnym kolorze), rozpoczęliśmy współpracę z "Paciorkami Nadziei" - gazetą parafii Matki Boskiej Różańcowej, na terenie której mieści się nasz Ośrodek. Dzięki życzliwości Redakcji w każdym numerze mamy swoje dwie strony, na których piszemy o najważniejszych wydarzeniach z życia naszej społeczności. Integrujemy się w ten sposób ze wspólnotą parafialną, której częścią się czujemy i jesteśmy.

 

Nasza nowa strona internetowa daje nam nowe możliwości. Została ona przygotowana w związku z, przypadającą na rok 2015, dwudziestą rocznicą działalności Ośrodka. To wtedy powstał pomysł stworzenia całkiem nowej kroniki, tym razem w formie elektronicznej. Dzięki niej odwiedzający naszą stronę mają okazję zapoznać się nie tylko z bieżącymi informacjami na temat naszej działalności, ale i z tym co wydarzyło się w bliższej lub dalszej przeszłości. W tym roku w związku z kolejnym przeżywanym jubileuszem - tym razem naszego dwudziestopieciolecia istnienia, zapraszamy wszystkich naszych Gości i Przyjaciół do wspólnego z nami wspominania i radowania się z tej okazji i do częstego zagladania na naszą stronę.

Głównym celem Samorządu działającego w ramach Środowiskowego Domu Samopomocy w Rudzie Śląskiej-Halembie jest kształtowanie samorządności wśród uczestników ŚDS oraz motywowanie ich do samodzielnego podejmowania różnych form aktywności. Samorząd wybierany jest przez uczestników placówki dwa razy w roku kalendarzowym. Oznacza to, że wypełnianie przez uczestników ŚDS powierzonych im podczas wyborów funkcji, tzw. kadencja trwa pół roku. Wybory do Samorządu zwyczajowo poprzedzone są Konferencją przedwyborczą, na której wszyscy kandydaci prezentują swoje programy.

Podczas Wyborów do Samorządu przeprowadzane jest oczywiście głosowanie. Głosowanie jest tajne. Oddane głosy zliczane są przez Komisję Wyborczą, która sporządza protokół z głosowania i oficjalnie przedstawia społeczności ŚDS wyniki uzyskane przez osoby kandydujące do poszczególnych funkcji w Samorządzie. W skład Samorządu wchodzą minimum trzy osoby, wśród których zostaje wyłoniony kolejno: przewodniczący, zastępca, sekretarz, itd. Nad prawidłową realizacją zadań podejmowanych przez Samorząd czuwa Opiekun, który udziela pomocy między innymi przy:

- utrzymaniu zgodnego z planem przebiegu zebrań organizowanych przez Samorząd,

- multimedialnej obsłudze Spotkań Społeczności ŚDS,

- uzgadnianiu realizacji inicjatyw podejmowanych w oparciu o aktywność zespołu Samorządu z założonym do wykonania planem pracy placówki, itp.

Zebrania Samorządu na których omawiane są sprawy dotyczące społeczności ŚDS, odbywają się co najmniej raz w miesiącu. Zebrania te, są protokołowane, a wnioski i ustalenia z nich wynikające, przekazywane są do wiadomości i akceptacji Kierownika ŚDS. Opiekun Samorządu, każdorazowo wybierany jest spośród personelu Ośrodka poprzez głosowanie członków Samorządu. Kadencja Opiekuna Samorządu trwa pół roku kalendarzowego, podobnie jak kadencja wybranego Samorządu.

W okresie od 01 stycznia 2014 roku do 30 czerwca 2014 r. skład Samorządu kształtuje się następująco: przewodniczący – p. Rafał Wójcik, zastępca przewodniczącego – p. Wenancjusz Małysiak, sekretarz – p. Karol Bartoszek.

REGULAMIN  ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY

W RUDZIE ŚLĄSKIEJ - HALEMBIE

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Środowiskowy Dom Samopomocy w Rudzie Śląskiej – Halembie, zwany dalej „ŚDS” działa na podstawie:

  • Ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.)
  • Ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535, z późn. zm.)
  • Rozporządzenia z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz. U. Nr 238, poz. 1586)
  • innych nie wymienionych powyżej obowiązujących przepisów prawnych tj. ustaw wraz z rozporządzeniami wykonawczymi oraz aktów prawa lokalnego w zakresie dotyczącym działalności prowadzonej przez ŚDS,
  • Umowy zawartej pomiędzy Prezydentem Miasta Ruda Śląska a Caritas Archidiecezji Katowickiej,
  • Statutu Ośrodka dla Niepełnosprawnych „Najświętsze Serce Jezusa” w Rudzie Śląskiej – Halembie,
  • oraz niniejszego regulaminu.

§ 2

W strukturze organizacyjnej Caritas Archidiecezji Katowickiej, ŚDS funkcjonuje jako dział Ośrodka dla Niepełnosprawnych „Najświętsze Serce Jezusa” w Rudzie Śląskiej – Halembie i jako taki podlega bezpośredniemu nadzorowi Dyrektora Caritas.

§ 3

Działalność ŚDS opiera się na ideach Katolickiej Nauki Społecznej.

§ 4

Siedzibą ŚDS jest budynek usytuowany w Rudzie Śląskiej przy ulicy Kłodnickiej 91.

§ 5

Obszarem działania ŚDS obejmuje zasadniczo obszar miasta Ruda Śląska.

§ 6

Za właściwe funkcjonowanie placówki odpowiedzialny jest Kierownik ŚDS, który służbowo podlega Dyrektorowi Ośrodka.

 

ZASADY DZIAŁANIA ORAZ ZAKRES ŚWIADCZONYCH USŁUG

§ 7

ŚDS jest koedukacyjnym ośrodkiem wsparcia dla 40 osób z zaburzeniami psychicznymi, w tym osób przewlekle psychicznie chorych (dom typu A) oraz osób upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, znacznym i umiarkowanym, a także osób z lekkim upośledzeniem umysłowym, gdy jednocześnie występują inne zaburzenia, zwłaszcza neurologiczne (dom typu B).

§ 8

Do ŚDS przyjmowane są osoby z decyzją administracyjną wydaną zgodnie z ustaloną właściwością miejscową przez ośrodek pomocy społecznej lub powiatowe centrum pomocy rodzinie. Decyzja administracyjna określa między innymi: odpłatność, czasokres pobytu oraz rodzaj przyznanych usług.

§ 9

Podstawą działalności ŚDS jest świadczenie usług wobec osób z zaburzeniami psychicznymi wymagającymi wsparcia w przezwyciężaniu ich trudnej sytuacji życiowej oraz zaspokajaniu ich niezbędnych potrzeb życiowych realizowanych w formie dziennego pobytu w placówce poprzez objęcie kompleksowymi działaniami zmierzającymi do osiągnięcia przez te osoby jak najpełniejszej samodzielności życiowej.

§ 10

Zajęcia organizowane dla uczestników ŚDS w formie pobytu dziennego odbywają się od poniedziałku do piątku w dni robocze. Uczestnicy ŚDS mają możliwość korzystania z dodatkowych zajęć w godzinach popołudniowych oraz w dniach wolnych od pracy.

§ 11

Osoby oczekujące na przyjęcie do ŚDS mogą za zgodą Kierownika ŚDS korzystać z zajęć prowadzonych w formie klubowej.

§ 12

Byli uczestnicy mają prawo za zgodą Kierownika ŚDS do utrzymywania dalszego kontaktu z placówką w ramach tworzonych przez nich samopomocowych grup wsparcia działających w różnych formach.

§ 13

ŚDS świadczy usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi i treningów umiejętności społecznych, polegających na nauce, rozwijaniu lub podtrzymywaniu umiejętności w zakresie dnia codziennego i funkcjonowania w życiu społecznym, obejmując swoim zakresem w szczególności:

  1. trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym: trening dbałości o wygląd zewnętrzny, trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych, trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi;
  2. trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów, w tym: kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sąsiadami, z innymi osobami w czasie zakupów, w środkach komunikacji publicznej, w urzędach, w instytucjach kultury;
  3. trening umiejętności spędzania wolnego czasu, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych;
  4. terapię ruchową, w tym: zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
  5. poradnictwo psychologiczne;
  6. poradnictwo socjalne;
  7. oraz inne formy postępowania dostosowane do szczególnych potrzeb osób kierowanych do placówki, wynikających z istoty ich schorzenia lub niepełnosprawności.

§ 14

Zespół Wspierająco-Aktywizujący ŚDS składający się z kierownika oraz personelu merytorycznego przygotowuje dla każdego uczestnika zajęć Indywidualny Plan Postępowania Wspierająco-Aktywizującego, określając zarazem okres, jaki będzie niezbędny do jego realizacji.

§ 15

W realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego czynny udział bierze uczestnik zajęć lub jego opiekun prawny.

§ 16

W wyniku okresowej oceny efektów realizacji Indywidualnego Planu Wspierająco-Aktywizującego lub też w przypadku zmiany stanu zdrowia uczestnika zajęć, realizowane działania wynikające z Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego są w odpowiedni sposób korygowane.

§ 17

Personel ŚDS prowadzi dokumentację zbiorczą i dokumentację indywidualną dla każdego uczestnika zajęć z uwzględnieniem przepisów prawnych wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych.

§ 18

Dokumentacja zbiorcza zawiera w szczególności:

  • ewidencję uczestników;
  • ewidencję obecności;
  • dzienniki dokumentujące pracę terapeutów.

§ 19

Dokumentacja indywidualna obejmuje w szczególności:

  • kopię decyzji kierującej do domu,
  • kopię orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
  • indywidualny plan postępowania wspierająco-aktywizującego,
  • opinie specjalistów,
  • notatki pracowników zespołu wspierająco-aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika, jego zachowań, motywacji do udziału w zajęciach,
  • oraz inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco-aktywizującego.

§ 20

Prawa i obowiązki osób korzystających z usług świadczonych przez ŚDS:

Uczestnik ŚDS ma prawo do:

  • uzyskania pełnej informacji o zasadach pobytu, sposobie funkcjonowania placówki oraz o usługach świadczonych przez ŚDS i korzystania z nich przy braku przeciwwskazań zdrowotnych;
  • współuczestnictwa przy opracowywaniu i realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego uwzględniającego indywidualne potrzeby
         i możliwości psychofizyczne uczestnika;
  • uczestnictwa w podejmowaniu decyzji w sprawach dotyczących jego osoby;
  • aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności ŚDS;
  • posiadania samorządnej reprezentacji społeczności ŚDS;
  • korzystania z poradnictwa socjalnego, psychologicznego i psychiatrycznego, również z wykorzystaniem ofert wyspecjalizowanych instytucji;
  • poszanowania godności osobistej, akceptacji własnych przekonań i zachowań o ile są one zgodne z ogólnie przyjętymi normami społecznymi i nie wpływają dezintegracyjnie na innych uczestników zajęć;
  • zgłaszania skarg i wniosków do Kierownika ŚDS lub Dyrektora Ośrodka.

Obowiązkiem uczestnika ŚDS jest w szczególności:

  • przestrzeganie obowiązujących zasad współżycia społecznego;
  • aktywne współdziałanie z personelem w realizacji Indywidualnego Planu Postępowania Wspierająco-Aktywizującego;
  • stosowanie się do zaleceń personelu;
  • usprawiedliwianie nieobecności;
  • utrzymanie porządku w swoim najbliższym otoczeniu, dbałość o mienie ŚDS;
  • konieczność okresowych wizyt u lekarza i przyjmowania zleconych leków;
  • dbałość w miarę swoich możliwości o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny;
  • ponoszenie określonych decyzją administracyjną odpłatności.

§ 21

W placówce obowiązuje bezwzględny zakaz przebywania pod wpływem alkoholu oraz wnoszenia bądź spożywania napojów alkoholowych.

§ 22

Zabrania się palenia wyrobów tytoniowych w pomieszczeniach Ośrodka. Palenie tytoniu jest dozwolone wyłącznie na zewnątrz budynku w miejscu do tego wyznaczonym.

§ 23

Planowana nieobecność uczestnika ŚDS powinna być zgłoszona z odpowiednim wyprzedzeniem, chyba że udokumentowany został fakt, iż nie było to możliwe z przyczyn losowych. Dłuższa ciągła nieusprawiedliwiona nieobecność prowadzi do wszczęcia postępowania wyjaśniającego, w tym powiadomienia pracownika socjalnego MOPS.

§ 24

Opuszczenie terenu ŚDS w trakcie odbywających się zajęć jest możliwe po uprzednim zgłoszeniu tego faktu terapeucie oraz udokumentowaniu odpowiednim wpisem w Zeszycie przepustek zawierającym informację dotyczącą planowanego czasu powrotu oraz celu wyjścia.

§ 25

Uporczywe i rażące naruszanie przez uczestnika zajęć przepisów wynikających z niniejszego regulaminu, jak również innych przepisów regulujących organizację i życie społeczne w ŚDS po wyczerpaniu dostępnych środków dyscyplinarnych, skutkuje złożeniem wniosku o uchylenie decyzji administracyjnej przyznającej usługi świadczone przez ŚDS.

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 26

Obok postanowień niniejszego regulaminu wszystkich pracowników i uczestników ŚDS obowiązują przepisy wewnętrzne regulujące w sposób szczegółowy organizację i życie społeczne w ŚDS (np. zarządzenia, procedury, itp.) wydawane przez Dyrektora Ośrodka lub Kierownika ŚDS po uprzednim ich zatwierdzeniu przez Dyrektora Ośrodka.

§ 27

Regulamin Środowiskowego Domu Samopomocy w Rudzie Śląskiej – Halembie wchodzi w życie z dniem jego zatwierdzenia.

Grupa Wsparcia - to systematyczne spotkania integracyjne, otwarte przede wszystkim dla byłych i obecnych uczestników zajęć Środowiskowego Domu Samopomocy, ale także dla osób zainteresowanych, zwłaszcza z ich rodzin i kręgu osób im bliskich.

Spotkania Grupy Wsparcia odbywają się cyklicznie, w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Podczas tych comiesięcznych spotkań, prowadzone są luźne rozmowy i dyskusje, mające na celu dzielenie się spostrzeżeniami i problemami odnoszącymi się do uczestników.

Efektem wymiany doświadczeń jest świadczenie sobie pomocy różnego rodzaju, począwszy od udzielenia pożytecznych informacji do empatycznego zrozumienia i nawiązywania kontaktów społecznych z osobami o podobnych doświadczeniach.

Przynależność do Grupy Wsparcia pomaga uczestnikom zwalczać własną bezradność, zwiększa ich świadomość na swój własny temat, dążeń, celów życia, a także umożliwia pozyskanie nowych umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, często zdrowotnych, które zaburzają funkcjonowanie w życiu codziennym.

Dysponujemy 26 pracowniami terapeutycznymi o profilu artystycznym, rzemieślniczym i edukacyjnym, a także kompleksem rehabilitacyjnym, salą muzykoterapii oraz studiem nagrań. Każda z pracowni ma swoją specyfikę oraz dominujący rodzaj zajęć związany z używanymi w niej materiałami i pomocami. Każda grupa (najczęściej 5-osobowa) pracuje pod opieką terapeuty zajęciowego, który specjalizuje się w określonej dziedzinie.

 Nasze pracownie:

 - rękodzieła artystycznego    - arteterapii (dawniej plastyczna)
- dekoratorska   - wikliny
- siatkarstwa i makramy    - tkacka
- ikebany - dziewiarska
- obróbki szkła - hafciarska
- ceramiki - garncarska
- edukacyjno-artystyczna - edukacyjno-medialna
- introligatorska - przyrodnicza
- ogrodniczo-zoologiczna - krawiecka
- obróbki tkanin - modelarska
- stolarska - obróbki drewna
- techniczna - informatyczna
- kulinarna - gospodarstwa domowego.


W trakcie zajęć robimy przerwy na rehabilitację ruchową, muzykoterapię, drugie śniadanie, czasem na kawę, herbatę i „małe co nieco”…
Ale najbardziej lubimy kino, teatr, wycieczki, zabawy z muzyką, zawody sportowe oraz wspólne świętowanie.

 

 

Jeśli jesteś osobą niepełnosprawną, mieszkasz w Rudzie Śląskiej, oraz posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem do terapii zajęciowej, to zapraszamy Cię do nas, do budynku Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Ośrodku dla Osób Niepełnosprawnych Najświętsze Serce Jezusa przy ulicy Kłodnickiej 91. Poproś o kontakt z pracownikiem socjalnym lub kierownikiem WTZ.

Możesz też do nas zadzwonić pod numer telefonu: 32 / 243 11 90 lub skontaktować się poprzez e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Czekamy na CIEBIE.

Ośrodek dla Osób Niepełnosprawnych Najświętsze Serce Jezusa w Rudzie Śląskiej jest dziełem Caritas Archidiecezji Katowickiej. Mocą dekretu Metropolity Górnośląskiego arcybiskupa Damiana Zimonia  został on powołany do życia w 1995 roku.naszamisja
Ośrodek w Halembie stanowi zespół specjalistycznych placówek, których misją jest wspieranie osób niepełnosprawnych, w szczególności zaś osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi. Obecnie w ramach Ośrodka działają: dom pomocy społecznej, warsztat terapii zajęciowej i środowiskowy dom samopomocy. Ponadto przy Ośrodku funkcjonują tzw. mieszkania chronione, Klub Olimpiad Specjalnych "Halembianka", filmowa grupa "Ja, jo" oraz zespół teatralno - muzyczny “Od Serca”. Ze wsparcia Ośrodka korzysta regularnie prawie 250 osób.

 Zobacz prezentację Ośrodka

 

Ośrodek dla Osób Niepełnosprawnych Najświętsze Serce Jezusa w Rudzie Śląskiej realizuje także szereg inicjatyw o charakterze kulturalnym, sportowym i rekreacyjnym, które zmierzają do zwiększenia partycypacji społecznej i kulturalnej osób niepełnosprawnych, do wyrównywania szans, pogłębienia integracji społecznej oraz tworzenia pozytywnego wizerunku człowieka borykającego się z ograniczoną sprawnością biopsychospołeczną i jego pozytywnego odbioru przez ogół społeczeństwa. Należą do nich takie przedsięwzięcia jak: konferencje i sympozja, wystawy, festyny, koncerty i spotkania integracyjne (m.in. Festyn Integracyjny Bądźmy razem czy Spotkania Integracyjne Serce pełne dobra), wydawnictwa, treningi i zawody sportowe (np. Spartakiada Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej Olimpiada Radości organizowana już od 1995), wycieczki, plenery i turnusy rehabilitacyjne. Niektóre z tych inicjatyw przyjęły formę zorganizowaną i charakteryzują się tym, że niepełnosprawna młodzież ma okazję do realizowania indywidualnych zainteresowań oraz rozwijania swoich talentów podczas regularnych spotkań artystycznych lub treningów sportowych. Chodzi tu przede wszystkim o działający przy Ośrodku zespół teatralno-muzyczny “Od Serca” oraz Terenową Sekcję Olimpiad Specjalnych Halembianka. Ponadto Ośrodek jest inicjatorem i od 2004 roku koordynatorem miejskich obchodów Tygodnia Godności Osób Niepełnosprawnych.
 

Rehabilitacja ruchowa. Każdy uczestnik Warsztatu korzysta kilka razy w tygodniu z rehabilitacji ruchowej w formie indywidualnych ćwiczeń dostosowanych do swoich potrzeb i możliwości. W obu budynkach tę formę usprawniania realizujemy dzięki pracy naszych pań rehabilitantek i dobrze wyposażonym salom rehabilitacyjnym.

Uzupełnieniem rehabilitacji ruchowej są cykliczne zajęcia sportowo-rekreacyjne, które mają miejsce na basenie, hali sportowej, a w sezonie letnim również w stadninie (w formie hipoterapii), pobliskich terenach zielonych i przyległych boiskach sportowych. Rehabilitacja w naszym warsztacie prowadzona jest zarówno w formie aktywnej, jak i biernej.

Muzykoterapia. Część spośród nas śpiewa i muzykuje. Ci, którzy mają mniej talentu mogą się zrelaksować i wyciszyć słuchając dobranych dźwięków muzyki w wygodnym fotelu lub łóżku wodnym. Kilka razy do roku bawimy się podczas zabaw, bali i dyskotek.

Aktywność sportowa. Nasze ulubione dyscypliny sportowe to: piłka nożna (raczej dla chłopców), bowling (odmiana kręgli), badminton (mamy zawodników w miejskiej lidze), bocce (można grać wszędzie), pływanie (może być z pomocą), tenis stołowy (zwany też pingpongiem), nordic walking (szybki marsz z kijami), golf (nawet na polu golfowym), kajakarstwo, sporty zimowe (rakiety śnieżne, narty zjazdowe). Znaczna część naszej aktywności sportowej odbywa się dzięki Olimpiadom Specjalnym. Niektórzy spośród nas trenują i startują w zawodach, nawet międzynarodowych. Są też tacy wśród nas, którzy lubią wycieczki krajoznawcze, rajdy czy też po prostu wypoczynek na świeżym powietrzu. Te osoby również znajdują odpowiednią dla siebie propozycję w naszej ofercie.  

 

REGULAMIN WARSZTATU TERAPII ZAJĘCIOWEJ

W RUDZIE ŚLĄSKIEJ

§ 1

Warsztat Terapii Zajęciowej w Rudzie Śląskiej zwany dalej „warsztatem” działa na podstawie Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 25 marca 2004 w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz. U. Nr 63 poz. 587) i umów nr 12 WTZ /1/95 i nr 24/1/WTZ/97 o utworzeniu Warsztatu Terapii Zajęciowej dla osób niepełnosprawnych (z późniejszymi zmianami).

§ 2

Warsztat działa przy Ośrodku dla Niepełnosprawnych „Najświętsze Serce Jezusa” w Rudzie Śląskiej, wszystkie działania oraz cała dokumentacja warsztatu podlegają weryfikacji Dyrektora Ośrodka.

§ 3

Warsztat realizuje zadania w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej, zmierzające do ogólnego rozwoju i poprawy sprawności, niezbędnych do prowadzenia przez osobę niepełnosprawną samodzielnego i aktywnego życia – w miarę jego indywidualnych możliwości. Realizacja tych zadań odbywa się poprzez:

-      ogólne usprawnianie,

-      rozwijanie umiejętności, w tym wykonywania czynności życia codziennego oraz zaradności osobistej, przy zastosowaniu różnych technik terapii zajęciowej,

-     przygotowanie do życia w środowisku społecznym, w szczególności poprzez rozwój umiejętności planowania i komunikowania się, dokonywania wyborów, decydowania o swoich sprawach oraz rozwój innych umiejętności niezbędnych w niezależnym życiu, a także poprawę kondycji psychicznej i fizycznej,

-      rozwijanie psychofizycznych sprawności niezbędnych w pracy,

-      rozwijanie podstawowych oraz specjalistycznych umiejętności zawodowych, umożliwiających podjęcie pracy w zakładzie aktywności zawodowej lub innej pracy zarobkowej, albo szkolenia zawodowego.

§ 4

 

 

     ZASADY ORGANIZACYJNE WARSZTATU

 

1.Warsztat jest placówką pobytu dziennego, co oznacza, że jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.00 do 15.00, z możliwością prowadzenia zajęć kulturalnych, sportowych i turystycznych poza wymienionymi godzinami lub w dniach wolnych od pracy. Czas trwania zajęć prowadzonych dla uczestników wynosi 7 godzin dziennie i 35 godzin tygodniowo.

2. W trakcie zajęć wprowadza się dwie półgodzinne przerwy, w tym jedną na spożycie posiłku. W sytuacji, gdzie będzie tego wymagał stan zdrowia uczestników warsztatu, może być stosowany indywidualny rytm zajęć z odpowiednimi przerwami na wypoczynek.

3. W okresie letnim (lipiec – sierpień) dopuszcza się przerwę wakacyjną (max. 5 tygodni) dla uczestników, z której można skorzystać pod warunkiem złożenia pisemnego wniosku. Wzór wniosku stanowi załącznik nr 1 do regulaminu.

§ 5

Rehabilitacja uczestników prowadzona jest w grupach terapeutycznych lub indywidualnie, w oparciu o Indywidualne Programy Rehabilitacji. Kierownik warsztatu ustala liczebność grup terapeutycznych oraz wyznacza osoby bezpośrednio pracujące z daną grupą.

§ 6

Indywidualny Program Rehabilitacji dla każdego uczestnika warsztatu zatwierdza Rada Programowa, korzystając z propozycji instruktora, jak również z doświadczeń innych specjalistów pracujących w Ośrodku.

Indywidualny Program Rehabilitacji określa:

-      formy terapii oraz ich techniczne i organizacyjne dostosowanie do sprawności psychofizycznej uczestnika,

-      przewidywany zakres terapii,

-      zakres i metody nauki zaradności osobistej,

-      sprawności psychofizyczne niezbędne do podjęcia pracy oraz metody ich ćwiczenia,

-      formy rehabilitacji społecznej,

-      formy współpracy z rodzina lub opiekunami,

-      osoby odpowiedzialne za realizację programu.

§ 7

Radę Programową warsztatu tworzą: kierownik warsztatu, specjaliści ds./ rehabilitacji, instruktorzy terapii zajęciowej, psycholog, pielęgniarka i pracownik socjalny.
Do zakresu działań Rady Programowej należy:

-      przygotowanie dla każdego uczestnika warsztatu indywidualnego programu,

-      wskazanie osób odpowiedzialnych za realizację indywidualnego programu,

-      dokonywanie, z udziałem uczestnika warsztatu, nie rzadziej niż raz na pół roku, oceny indywidualnych efektów rehabilitacji,

-      modyfikacja indywidualnego programu w zależności od potrzeb i oceny efektów rehabilitacji,

-      wskazywanie uczestnikowi warsztatu, jego przedstawicielowi ustawowemu, a w przypadku nieustanowienia takiego przedstawiciela – opiekunowi prawnemu, możliwości, form i metod dalszej rehabilitacji społecznej i zawodowej.

-      przyznawanie comiesięcznych kwot służących do treningu ekonomicznego oraz wyrażanie opinii odnośnie wydatkowania środków finansowych otrzymywanych przez uczestnika warsztatu w ramach tego treningu,

§ 8

1. Kandydaci do warsztatu są zatwierdzani przez jednostkę organizacyjną (Dyrektora Ośrodka dla Niepełnosprawnych Najświętsze Serce Jezusa) na podstawie wskazań do terapii zajęciowej zawartych w orzeczeniu o stopniu niepełnosprawności wydanym przez właściwy organ.

2. Kandydat na uczestnika warsztatu zostaje przyjęty na okres próbny trwający minimum 3 miesiące. Po zakończonym okresie próbnym rada Programowa warsztatu podejmuje decyzję co do dalszego uczestnictwa kandydata w zajęciach.

§ 9

Warsztat prowadzi następująca dokumentację:

-      teczka osobowa z kompletną dokumentacja dotycząca uczestnika,

-      indywidualny program rehabilitacji dla każdego uczestnika,

-      indywidualny dziennik obserwacji zawierający informacje o przebiegu rehabilitacji oraz okresowe oceny efektów rehabilitacyjnych.

-      zapis kontaktów z rodzicami lub opiekunami,

-      teczka dotycząca stanu zdrowia uczestnika.

§ 10

Warsztat będący w posiadaniu środka transportu może dowozić poszczególnych uczestników na zajęcia. Decyzje o korzystaniu uczestnika z dowozu podejmuje Rada Programowa warsztatu uwzględniając jego ogólny stan psychofizyczny.

  1. ZASADY WYPŁATY ŚRODKÓW PRZEZNACZONYCH DO TRENINGU EKONOMICZNEGO

§ 11

Uczestnik warsztatu biorący udział w ramach indywidualnego programu w tzw. treningu ekonomicznym może otrzymać do swojej dyspozycji co miesiąc środki finansowe w wysokości nieprzekraczającej 20% najniższego wynagrodzenia.

§ 12

Całość środków otrzymanych przez uczestnika z przeznaczeniem do treningu ekonomicznego musi być wykorzystana zgodnie z potrzebami i decyzjami wychowanka, wynikającymi z indywidualnego programu rehabilitacji, tak aby służyły w pełni jego dobru osobistemu.

§ 13

Miesięczną wysokość środków do treningu ekonomicznego indywidualnie proponuje terapeuta bezpośrednio pracujący z uczestnikiem, zatwierdza natomiast Rada Programowa.

§ 14

Wysokość środków finansowych do treningu ekonomicznego uzależniona jest od:

-      zaangażowania uczestnika w realizację indywidualnego programu rehabilitacji,

-      zachowania podczas zajęć,

-      kultury osobistej,

-      dbałości o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny,

-      współpracy z grupą,

-      punktualności,

-      frekwencji podczas zajęć.

§ 15

Za czas nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach zmniejsza się wysokość kieszonkowego proporcjonalnie do dni nieobecności.

§ 16

W sytuacji zaistnienia nieprawidłowości w wykorzystywaniu środków finansowych do treningu ekonomicznego, ich wypłata może zostać decyzją Rady Programowej wstrzymana, aż do wyjaśnienia.

§ 17

Przyznanie i odbiór kieszonkowego są udokumentowane.

§ 18

 

PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKA

Uczestnik ma prawo do:

-      udziału w zajęciach warsztatu zgodnie ze swoimi możliwościami i potrzebami,

-      udziału w przygotowaniu indywidualnego programu rehabilitacji,

-      wszelkiej pomocy ze strony personelu warsztatu podczas realizacji programu rehabilitacyjnego,

-      udziału we wszystkich zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych,

-      nadzoru medycznego,

-      poszanowania godności osobistej i pełnej akceptacji prze osoby zatrudnione w warsztacie w zakresie przekonań, przyzwyczajeń i zachowań o ile są zgodne z ogólnie przyjętymi normami i jeżeli nie mają one negatywnego wpływu na innych uczestników,

-      dowozu na zajęcia terapeutyczne i do miejsca zamieszkania wg zasad określonych w § 10 Regulaminu warsztatu.

-      otrzymywania środków finansowych do treningu ekonomicznego wg zasad ustalonych w § 11 – 17 Regulaminu warsztatu.

§ 19

Uczestnik ma obowiązek:

-      systematycznie i aktywnie uczestniczyć w realizacji programu rehabilitacji,

-      dbać o mienie warsztatu,

-      zachować ład i porządek na swoim stanowisku pracy,

-      dbać o higienę osobistą i wygląd zewnętrzny,

-      stosować się do poleceń osób zatrudnionych w warsztacie,

-      przestrzegać zasad i form grzecznościowych oraz norm współżycia społecznego,

-      informować pracowników o złym stanie zdrowia,

-      w razie nieobecności na zajęciach warsztatu dostarczyć usprawiedliwienie w formie pisemnej wystawionej przez lekarza, w wyjątkowych sytuacjach przez rodzica lub opiekuna

-    przestrzegać ustalonego Regulaminu warsztatu i planu dnia.

 

PRAWA I OBOWIĄZKI PRACOWNIKA

 

§ 20

Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w warsztacie określają:

-      Statut Ośrodka,

-      Regulamin Pracy Pracownika,

-      Regulamin Wynagradzania Pracowników Ośrodka

-      Kodeks Pracy

§ 21

Do szczegółowych obowiązków pracownika należy:

-      przestrzeganie zasad współżycia społecznego,

-      szanowanie praw i godności uczestników warsztatu,

-      systematyczne i sumienne prowadzenie wymaganej dokumentacji,

-      sprawowanie opieki nad uczestnikiem, dbałość o jego stan zdrowia
i bezpieczeństwo oraz nadzór nad realizacją jego programu rehabilitacji,

-      utrzymywanie ścisłego kontaktu z rodzicami lub opiekunami uczestników,

-      współdziałanie z innymi pracownikami Ośrodka w trakcie procesu rewalidacji wychowanków,

-      przestrzeganie zasad bhp i p.poż.,

-      przestrzeganie zasad tajemnicy zawodowej oraz ochrony danych osobowych uczestników,

-      korzystanie z urlopu wypoczynkowego w okresie planowanej przerwy wakacyjnej uczestników warsztatu.

§ 22

Do szczegółowych obowiązków kierownika warsztatu należy:

-      kierowanie pracą warsztatu,

-      nadzór merytoryczny i finansowy nad funkcjonowaniem warsztatu,

-      zapewnienie odpowiednich warunków pracy i organizowanych zajęć,

-      planowanie przerw wakacyjnych uczestników warsztatu,

-      planowanie urlopów pracowników,

-          współpraca z innymi podmiotami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.

 

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 23

Uczestnik, który w sposób częsty i rażący narusza zasady zawarte w Regulaminie warsztatu lub w ciągu roku kalendarzowego opuści zajęcia terapeutyczne bez usprawiedliwienia w wymiarze ponad 1 miesiąca, zostaje skreślony z listy uczestników.

§ 24

1. Z treścią niniejszego regulaminu zobowiązany jest zapoznać się każdy pracownik, uczestnik warsztatu oraz rodzice lub opiekunowie uczestnika.

2. Zapoznanie się z treścią regulaminu winno być potwierdzone w formie pisemnego oświadczenia wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do niniejszego regulaminu.

3. Wzór wniosku o skorzystanie z przerwy wakacyjnej przez uczestnika warsztatu

4. Wzór oświadczenia o zapoznaniu się z regulaminem warsztatu

 

§ 25

Wszelkie uwagi i wnioski dotyczące funkcjonowania warsztatu winny być zgłaszane u Kierownika placówki.

 

Załączniki:

 

Załącznik nr 1: Wzór wniosku o skorzystanie z przerwy wakacyjnej przez uczestnika warsztatu

Załącznik nr 2: Wzór oświadczenia o zapoznaniu się z regulaminem warsztatu

 

ANEKS NR 1 DO REGULAMINU WARSZTATU TERAPII ZAJĘCIOWEJ W RUDZIE ŚLĄSKIEJ

 

W związku z przejęciem przez Ośrodek dla Niepełnosprawnych Najświętsze Serce Jezusa Warsztatu Terapii Zajęciowej działającego dotychczas przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej Regulaminie Rudzie Śląskiej, w Regulaminie WTZ w punkcie I § 1 dopisuje się słowa: „oraz umowy z dnia 26 listopada 2007 w sprawie przejęcia WTZ.” Aneks obowiązuje od dnia 01.01.2008 r.

 

Każdy uczestnika Warsztatu korzysta kilka razy w tygodniu z rehabilitacji ruchowej w formie indywidualnych ćwiczeń dostosowanych do swoich potrzeb i możliwości. W obu budynku tą formę usprawniania realizujemy dzięki pracy naszych pań rehabilitantem i dobrze wyposażonym salom rehabilitacyjnym.

Uzupełnieniem rehabilitacji ruchowej są cykliczne zajęcia sportowo-rekreacyjne które mają miejsce na basenie, hali sportowej, a sezonie letnim również w stadninie (w formie hipoterapii), terenach zielonych i przyległych boiskach sportowych.

Realizowana w formie aktywnej i biernej. Część spośród nas śpiewa i muzykuje. Ci, którzy mają mniej talentu mogą się zrelaksować i wyciszyć słuchając dobranych dźwięków muzyki w wygodnym fotelu lub łóżku wodnym. Kilka razy do roku bawimy się podczas zabaw, bali i dyskotek.

Nasze ulubione dyscypliny sportowe to:

- piłka nożna (raczej dla chłopców)

- bowling (odmiana kręgli)

- badminton (mamy zawodników w miejskiej lidze)

- bocce (można grać wszędzie)

- pływanie (może być z pomocą)

- tenis stołowy (zwany też pingpongiem)

- nordic walking (szybki marsz z kijami)

- golf (nawet na polu golfowym)

- kajakarstwo

- sporty zimowe (rakiety śnieżne, narty zjazdowe)

Znaczna część naszej aktywności odbywa się dzięki Olimpiadom Specjalnym. Niektórzy spośród nas trenują i startują w zawodach, nawet międzynarodowych. Są też tacy wśród nas, którzy lubią wycieczki krajoznawcze, rajdy czy też wypoczynek na świeżym powietrzu.

Pod tymi tajemniczymi nazwami kryją się inicjatywy, w których możemy realizować talenty głównie aktorskie. Liczne próby i sesje filmowe bywają zwieńczone występami na profesjonalnych scenach i projekcjami w salach kinowych. Mamy na koncie kilka przedstawień i filmów. Każdej jesieni mobilizujemy się na SPOTKANIA AKTORSKIE, który tradycyjnie odbywają się w naszym mieście.

-link do spotkań

-link do filmów

Jeśli jesteś osobą niepełnosprawną, mieszkasz w Rudzie Śląskiej, oraz posiadasz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności ze wskazaniem do terapii zajęciowej, to zapraszamy Cię do nas, do budynku Ośrodka dla Niepełnosprawnych Najświętsze Serce Jezusa przy ulicy Kłodnickiej 103. Poproś o kontakt z pracownikiem socjalnym lub kierownikiem WTZ.

Możesz też do nas zadzwonić pod nr telefonu: 32 24 33 484 do 86

Czekamy na CIEBIE.

Stowarzyszenie „Olimpiady Specjalne” jest organizacją masową o charakterze społecznym, działającą na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną, realizującą główne cele międzynarodowego ruchu „Special Olympics”, którego misją jest organizowanie całorocznych treningów i zawodów sportowych w różnych olimpijskich dyscyplinach sportu dla dzieci i dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Ma to im zapewnić możliwość lepszego rozwoju fizycznego, zachęcenia do odwagi, odczuwania radości, dzielenia się talentami, umiejętnościami i przyjaźnią ze swoimi rodzinami, współrywalizującymi zawodnikami, a także ze społecznością lokalną.

Początki tego ruchu sięgają końca lat sześćdziesiątych, który powstał w Stanach Zjednoczonych. W Polsce od 1985 roku. „Special Olympics” to ponad 3 miliony sportowców z niepełnosprawnością intelektualną w 200 akredytowanych Programach Narodowych w 170 krajach na wszystkich kontynentach. W Polsce w ciągu tych blisko 30 lat powołanych zostało 18 oddziałów regionalnych, zrzeszających w każdym z nich po kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt Klubów Olimpiad Specjalnych takich jak „Halembianka”, w których organizowane są liczne imprezy sportowe spośród 22 letnich i zimowych dyscyplin, z których każda kończy się ogólnopolskim finałem, a dalej rywalizacją na arenie europejskiej, czy nawet światowej.

Halembianka”, należy z pewnością do najbardziej prężnie działających klubów w naszym regionie, i to zarówno pod względem sportowym, jak i organizacyjnym. Mogą poszczycić się organizacją 24 turniejów piłkarskich, 13 w hali i 11 na otwartych obiektach, 5 mityngów w jeździe konnej, 9 turniejów bowlingowych, a także wspólorganizacją 4 lekkoatletycznych mityngów na katowickim AWF, a także mityngów w narciarstwie biegowym i zjazdowym w Wiśle. W 2008 roku Halembianka była współorganizatorem III Ogólnopolskiego Turnieju Bowlingowego, który zbiegł się w czasie z obchodami Tygodnia Godności Osób Niepełnosprawnych w Rudzie Śląskiej. Ponadto nasi niezwykli sportowcy startują corocznie w blisko 20 imprezach regionalnych zarówno w letnich jak i zimowych dyscyplinach sportu, zdobywając klika kwalifikacji na zawody rangi ogólnopolskiej. Działalność Halembianki to nie tylko starty w zawodach, to przede wszystkim regularne treningi organizowane w większości z tych dyscyplin. Ponadto wyjazdy na obozy sportowe, organizowane zarówno przez sam klub jak również przez Oddział Regionalny Olimpiady Specjalne Polska – Śląskie. Ta jakże duża różnorodność dyscyplin, a także najważniejsza zasada równości szans w Olimpiadach Specjalnych, realizowana poprzez tworzenie grup sprawnościowych, pozwala na to, iż niezależnie od poziomu sportowego, każdy zawodnik ma jednakowe szanse na zwycięstwo i rywalizację z równymi sobie przeciwnikami.
os projekt

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ „NAJŚWIĘTSZE SERCE JEZUSA”

W RUDZIE ŚLĄSKIEJ (HALEMBIE)

 

Postanowienia ogólne

 

§1

Dom Pomocy Społecznej „Najświętsze Serce Jezusa” w Rudzie Śląskiej - Halembie (zwany dalej Domem) działa na podstawie:

• ustawy o pomocy społecznej,

• rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie domów pomocy społecznej,

• umowy o prowadzenie domu pomocy społecznej, zawartej pomiędzy Prezydentem Miasta Ruda Śląska a Caritas Archidiecezji Katowickiej Ośrodkiem dla Niepełnosprawnych „Najświętsze Serce Jezusa”,

• Statutu Ośrodka dla Niepełnosprawnych „Najświętsze Serce Jezusa” w Rudzie Śląskiej.

§2

Dom jest własnością Caritas Archidiecezji Katowickiej, jego działalność nadzoruje Dyrektor Caritas.

Organizacyjnie Dom stanowi dział Ośrodka dla Niepełnosprawnych „Najświętsze Serce Jezusa” w Rudzie Śląskiej - Halembie.

§3

Dom jest usytuowany w Rudzie Śląskiej - Halembie w obiekcie przy ulicy Kłodnickiej 103.

§4

Dom używa nazwy i pieczęci o następującej treści:

CARITAS ARCHIDIECEZJI KATOWICKIEJ

OŚRODEK DLA NIEPEŁNOSPRAWNYCH

NAJŚWIĘTSZE SERCE JEZUSA

DOM POMOCY SPOŁECZNEJ 41-706 RUDA ŚL. - Halemba

ul. Kłodnicka 103, tel. 2433-484 do 6

§5

Dom jest koedukacyjną placówką stałego pobytu dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.

§6

Do Domu przyjmowane są osoby niepełnosprawne na podstawie decyzji administracyjnej Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Rudzie Śląskiej.

§7

Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie z określonym prawnie standardem usług w zakresie potrzeb bytowych, opiekuńczych, wspomagających i zdrowotnych.

Szczegółowy zakres opieki i usług jest ustalany przez zespół terapeutyczno-opiekuńczy z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb każdego mieszkańca i przy jego aktywnym udziale (jeżeli udział ten jest możliwy ze względu na stan zdrowia i gotowość uczestnictwa w nim mieszkańca).

§8

Społeczność Domu tworzą mieszkańcy oraz pracownicy, którzy są jego współgospodarzami i biorą aktywny udział w życiu placówki. Mieszkańcy oraz pracownicy są zobowiązani do przestrzegania przepisów porządkowych regulujących organizację i życie społeczne Domu, zawartych w Statucie Ośrodka, Regulaminie Domu, Karcie Praw i Obo-wiązków Mieszkańca oraz zarządzeniach i procedurach wydawanych przez Dyrektora.

 

Przepisy szczegółowe

 

§9

Personel Domu, celem efektywnego świadczenia usług mieszkańcom, jest zorganizowany w obrębie następujących pionów (ryc. 1):

• merytorycznego (terapeutyczno-opiekuńczego),

• pomocniczego.

§10

Dom działa w oparciu o roczny plan budżetowy i prowadzi odrębną ewidencję rachunkową.

Nad prawidłowym przebiegiem gospodarki finansowej i materiałowej bezpośrednio czuwa Główny Księgowy Ośrodka dla Niepełnosprawnych „Najświętsze Serce Jezusa”.

§11

Dom świadczy usługi w zakresie potrzeb bytowych, zapewniając miejsce zamieszkania, wyżywienie, odzież i obuwie oraz utrzymanie czystości (w zakresie określonym prawnie standardem usług).

§12

Bezpośrednią opiekę nad mieszkańcami sprawują opiekunowie i wychowawcy, zaś nad prawidłowym przebiegiem procesu opiekuńczo-wychowawczego i rehabilitacji czuwa koordynator ds. opiekuńczo-terapeutycznych, który bezpośrednio podlega Dyrektorowi ds. DPS.

Proces wychowawczy opiera się na zasadach etyki katolickiej.

§13

W ramach usług opiekuńczych, wspomagających i edukacyjnych mieszkańcy korzystają z pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, pielęgnacji, załatwianiu spraw osobistych oraz możliwości udziału w terapii zajęciowej, pobierania nauki w szkołach publicznych, podjęcia pracy, zaspakajania potrzeb religijnych i kulturalnych.

Dom zapewnia także warunki do rozwoju samorządności mieszkańców, utrzymywania kontaktów z rodziną i środowiskiem lokalnym, sprawnym załatwianiu skarg i wniosków mieszkańców, bezpiecznego przechowywania środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych oraz przestrzegania praw wychowanków i dostępności do informacji o tych prawach.

§14

Mieszkańcy zobowiązani są do szacunku wobec siebie wzajemnie, pracowników i gości Domu.

Realizując swoje prawa mieszkaniec nie może naruszać praw pozostałych członków społeczności Domu.

§15

Warunkiem zgodnego współżycia wszystkich mieszkańców jest wzajemna pomoc i niezakłócanie spokoju. Dlatego mieszkańcy mają obowiązek stosować się do rytmu dnia obowiązującego na terenie Domu, w szczególności przestrzegania godzin posiłków i pory nocnej.

§16

Porę nocną ustala się w godzinach od 22°° do 6°°, w tym czasie obowiązuje bezwzględna cisza na terenie Domu. W tych godzinach należy wyciszyć urządzenia odtwarzające i nagłaśniające do takiego stopnia, by nie zakłócały spokoju pozostałym współmieszkańcom. Toaletę wieczorną mieszkaniec winien wykonać przed godziną 22°°.

§17

Mieszkańcy mogą przyjmować gości w części mieszkalnej najpóźniej do godziny 1800, zaś do godziny 2000  możliwe są na tarasie, w ogrodzie lub holu na parterze.

Wspomniani goście winni zaanonsować się u portiera, a następnie przebywać zawsze w towarzystwie odwiedzanego mieszkańca.

Gości będących pod wpływem alkoholu obowiązuje zakaz wstępu na teren budynku.

§18

Posiłki są wydawane mieszkańcom przez kuchnię o następujących porach:

• śniadanie godz. 630 - 900

• obiad od godz. 1200

• kolacja godz. 1800 - 2000

§19

Miejscem spożywania przez mieszkańców posiłków, które przygotowuje i wydaje ośrodkowa kuchnia, jest zasadniczo jadalnia główna (za czym przemawiają względy sanitarne, bezpieczeństwa i integracja domowej wspólnoty).

Dla osób chorych istnieje możliwość podania posiłku do pokoju, przy czym osobie takiej winien towarzyszyć opiekun, wychowawca lub pokojowy.

§20

Opuszczanie terenu Domu jest dozwolone po uprzednim uzgodnieniu z opiekunem.

Mieszkańcy posiadający stałe zezwolenie na samodzielne poruszanie się poza Domem są zobowiązani dokonać odpowiedniego wpisu do zeszytu wyjść. Mieszkaniec - ze względów bezpieczeństwa - powinien podać cel wyjścia, czas planowanego powrotu oraz kontakt telefoniczny, o ile istnieje taka możliwość.

§21

O wyjeździe na czas dłuższy niż jeden dzień mieszkaniec winien poinformować opiekuna i pracownika socjalnego co najmniej na dzień przed planowanym wyjazdem.

§22

Rodzice, krewni lub opiekunowie prawni chcąc zabrać mieszkańca poza teren Domu mogą to uczynić wyłącznie po osobistym powiadomieniu opiekuna i dokonaniu odpowiedniego wpisu do zeszytu wyjść. Powrót mieszkańca należy również zgłosić właściwemu opiekunowi.

§23

Mieszkańcy są zobligowani do aktywnego włączenia się w proces opracowania indywidualnego programu opieki i rehabilitacji oraz bieżącej jego realizacji.

§24

Ze względu na wychowawczy i rehabilitacyjny charakter Domu zabronionym jest na terenie placówki spoży-wanie alkoholu, zaś palenie tytoniu jest dozwolone wyłącznie osobom pełnoletnim, w miejscu do tego wyznaczonym przez kierownictwo placówki (co reguluje właściwa procedura).

§25

Mieszkańców reprezentuje Samorząd Mieszkańców wybierany w wyborach powszechnych na okres czteroletniej kadencji. Szczegółowy tryb powołania i funkcjonowania Samorządu reguluje odpowiednia procedura.

§26

Mieszkańcy - jako współgospodarze - w miarę indywidualnych możliwości winni uczestniczyć w pracach na rzecz społeczności Domu.

§27

Mieszkaniec ma obowiązek - w stopniu zależnym od jego funkcjonowania biopsychospołecznego - dbania o czystość własnego pokoju oraz właściwego korzystania ze sprzętów będących na stanie tego pomieszcze-nia.

§28

Mieszkańcy są zobowiązani do poszanowania mienia Domu oraz własności współmieszkańców i personelu. Mieszkaniec ma obowiązek zadośćuczynienia za szkody, które wyrządził z własnej winy.

§29

Wszyscy mieszkańcy i pracownicy winni przestrzegać czystości na klatkach schodowych, korytarzach, węzłach sanitarnych oraz pozostałych pomieszczeniach ogólnego dostępu.

§30

Bezwzględnie zabrania się wyrzucania przez okno jakichkolwiek śmieci oraz wykładania na parapetach okien pożywienia dla ptactwa, ze względu na możliwość zabrudzenia przez nie elewacji budynku, chodników oraz ubrań przechodniów.

§31

Śmieci i odpadki należy wyrzucać do zbiorników zainstalowanych przez administrację. W przypadku rozsypania wynoszonych śmieci lub rozlania płynów mieszkaniec winien natychmiast uporządkować zabrudzoną powierzchnię, bądź zwrócić się o pomoc do pracownika.

§32

Trzepanie dywanów i chodników dywanowych może się odbywać wyłącznie w miejscu na ten cel przeznaczony w godzinach od 8°° do 19°°. Bezwzględnie zabrania się trzepania dywanów, pościeli, ubrań na klatkach schodowych, w korytarzach, w oknach. Szczegóły określa właściwa procedura.

§33

Zabrania się zastawiania ciągów komunikacyjnych meblami, opakowaniami oraz innymi przedmiotami utrudniającymi swobodne poruszanie się niezbędne w wypadku awarii lub pożaru.

§34

Ze względów sanitarnych i bezpieczeństwa trzymanie zwierząt na terenie obiektu przez mieszkańców jest możliwe wyłącznie za zgodą administratora budynku, tj. Dyrektora Ośrodka.

§35

Samodzielne instalowanie anten telewizyjnych i radiowych na terenie budynku (elewacja, dach) jest surowo zabronione. Absolutnie zabroniony jest mieszkańcom wstęp na poddasze i dach.

§36

Zabrania się mieszkańcom wykonywania jakichkolwiek samodzielnych napraw instalacji elektrycznej, wodociągowej i kanalizacyjnej. Każdą usterkę mieszkaniec winien zgłosić pracownikowi pierwszego kontaktu lub bezpośrednio u Kierownika. Wspomniane usterki usuwają wyłącznie specjalistyczne służby (konserwatorzy).

§37

Zabrania się samowolnych prób regulacji centralnego ogrzewania (np. usuwania kryz), jak i instalowania dodatkowych grzejników.

§38

Mieszkaniec, po wcześniejszym uzgodnieniu, powinien udostępnić pokój w celu dokonania okresowego przeglądu stanu wyposażenia technicznego lokalu oraz ustalenia niezbędnych prac i ich wykonania.

§39

W razie awarii wywołującej szkodę lub grożącej bezpośrednio powstaniem szkody mieszkaniec jest obowiązany do natychmiastowego udostępnienia odpowiednim służbom swojego lokalu w celu jej usunięcia.

Jeżeli mieszkaniec jest nieobecny lub odmawia udostępnienia pokoju Dyrektor może upoważnić odpowiednie służby do wejścia, jednak wyłącznie w obecności pracownika tutejszej placówki. Szczegółowy tryb postępowania reguluje właściwa procedura.

§40

Dokonywanie zamian pokojów pomiędzy mieszkańcami jest możliwe jedynie za zgodą kierownictwa Domu.

§41

Z urządzenia dźwigowego (windy) należy korzystać zgodnie z obowiązującą instrukcją obsługi. Zabrania się przewożenia w windzie przedmiotów, które mogłyby spowodować jej uszkodzenie.

Dzieci do lat 12 mogą korzystać z windy wyłącznie pod opieką osób starszych.

§42

W przypadku uchylania się przez mieszkańca od uiszczania opłat za pobyt w tutejszej placówce, kierownictwo Domu - po wyczerpaniu postępowania proceduralnego - może skierować sprawę na drogę sądową.

§43

Działania względem mieszkańców, którzy nie dotrzymują warunków kontraktu:

- upomnienie ustne lub pisemne Dyrektora ds. DPS,

- pisemna nagana Dyrektora Ośrodka z włączeniem do akt osobowych mieszkańca,

- publiczne ogłoszenie niezdyscyplinowania,

- wezwanie służb prewencyjnych (w sytuacji zakłócenia porządku na terenie Domu),

- skierowanie do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej prośby dotyczącej wydania decyzji o przeniesieniu mieszkańca do innej placówki.

§44

System nagradzania mieszkańców obowiązujący w tutejszym Domu:

- pochwała ustna lub pisemna przez Dyrektora ds. DPS,

- pisemna pochwała przez Dyrektora Ośrodka z podaniem do wiadomości wszystkim współmieszkańcom,

- nagroda rzeczowa.

§45

Wszelkie skargi, zażalenia i postulaty można kierować do Dyrektora, Koordynatora lub Samorządu Mieszkańców.

 

Postanowienia końcowe

 

W ramach uregulowań tegoż regulaminu są wydawane przez kierownictwo Domu bardziej szczegółowe przepisy ustalające zakres oraz tryb postępowania mieszkańców i pracowników na terenie tutejszej pla-cówki (m.in. zarządzenia, procedury i instrukcje postępowania).

Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.

W naszym Domu jest kaplica, w której codzienne, tzn. od poniedziałku do piątku, od godziny szóstej rano przez całą godzinę odbywa się cicha, indywidualna adoracja wystawionego Najświętszego Sakramentu. Wystawienie kończy się zawsze wspólną modlitwą poranną i błogosławieństwem sakramentalnym. Biorą w nim udział zarówno chętni mieszkańcy jak i pracownicy, z których wielu zagląda do kaplicy przed rozpoczęciem pracy.

O 12.00 gromadzimy się w kaplicy wspólnie z uczestnikami WTZ na modlitwie „Anioł Pański”, która zwykle powiązana jest ze wspólnym śpiewem. Kolejną okazją do spotkania z Panem Jezusem jest odmawiana codziennie o godzinie 15.00 Koronka do Miłosierdzia Bożego. Wielu mieszkańców bierze w niej udział wspólnie z opiekunami. Koronkę prowadzi kapelan, opiekunowie lub sami mieszkańcy. Msze święte odprawiane są o stałych porach. W niedziele i święta o godzinie 10.00, a w tygodniu, za wyjątkiem środy, o 17.30. Wszyscy chętni, w każdy pierwszy piątek miesiąca, maja okazję do pojednania się z Panem Bogiem w Sakramencie Pokuty. Regularna spowiedź poprzedzona jest zawsze wspólnym rachunkiem sumienia i wspólną adoracją Najświętszego Sakramentu.

Tradycyjnie już, od wielu lat, z myślą o całej wspólnocie naszych wychowanków i podopiecznych przygotowywane są w Ośrodku rekolekcje wielkopostne. Udajemy się wtedy do parafialnego kościoła, bo w żadnej z naszych kaplic nie udałoby nam się wszystkim pomieścić. Tradycją są również przeprowadzane dwa razy w roku, jeden w adwencie, drugi w wielkim poście, dni skupienia dla pracowników. Raz w roku organizowane są dla pracowników pielgrzymki, w których biorą również udział chętni mieszkańcy.

Szczególnie uroczyście przeżywamy w naszej wspólnocie wszelkie święta. Należy do nich ośrodkowy odpust, który obchodzimy w uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa, Wielkanoc, poprzedzoną uroczystościami związanymi z Triduum Paschalnym, czy w końcu wspólna wigilia, pasterka i popołudniowe kolędowanie w obydwa dni Świąt Bożego Narodzenia. Od kilkunastu lat naszej pasterce towarzyszy żywa stajenka. Każdego roku rodzinna z kręgu naszych pracowników lub przyjaciół Ośrodka, która cieszy się akurat błogosławieństwem narodzenia dziecka płci męskiej, zapraszana jest do odegrania tej wyjątkowej roli w tym wyjątkowym dniu. Chyba tylko raz się tak zdarzyło, że grającego Małego Jezuska trzeba było zastąpić lalką, bo maleńki aktor się rozchorował.

Czas przed pojawieniem się pierwszej gwiazdki poprzedzają dni przygotowania i niecierpliwego oczekiwania. Jest to czas, w którym co roku uczestniczymy w roratach. Szóstego grudnia, z wiadomego powodu, w kaplicy jest praktycznie stuprocentowa frekwencja. Nikt nie chce przecież podpaść świętemu Mikołajowi. Jest to jeden z gości, który jest w naszej kaplicy bardzo mile widziany. Chętnie przyjmujemy w tym miejscu również innych gości, urządzamy koncerty i spotkania z ciekawymi ludźmi.

Zawsze chętnie włączamy się w ogólnokościelne inicjatywy religijne związane z życiem kościoła powszechnego i lokalnego. Przykładem może być tu wspólna modlitwa o pokój, która była odpowiedzią na apel papieża Franciszka, czy nasz udział w światowej adoracji Najświętszego Sakramentu. Niezwykle uroczyście w naszej kaplicy żegnaliśmy również zmarłego Ojca Świętego błogosławionego Jana Pawła II, na spotkania z którym niejednokrotnie mieliśmy okazję pielgrzymować. Co roku też  nasi przedstawiciele udają się na męską pielgrzymkę do Piekar, by pokłonić się Matce Sprawiedliwości i Miłości Społecznej. Nie brakuje też chętnych i odważnych, którzy w pieszej pielgrzymce reprezentują nasz Dom w drodze na Jasną Górę.

Większość tych inicjatyw nie byłaby możliwa gdyby nie zaangażowanie wielu oddanych pracowników. Największe zaangażowanie i troskę o nasze dusze i serca trzeba jednak przypisać księdzu Antoniemu Bartoszkowi, który pełniąc odpowiedzialną funkcję dziekana Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach każdego dnia, z dużym zaangażowaniem, służy naszym wychowankom i pracownikom jako ośrodkowy kapelan. 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49